۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۵۹۴۸۱۵
آیت الله جوادی آملی:

خون شهدا کشور را از خباثت استکبار پاک کرد | خطبه فدکیه در حوزه تدریس شود

خون شهدا کشور را از خباثت استکبار پاک کرد | خطبه فدکیه در حوزه تدریس شود
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه اگر جامعه قرآنی شود هیچ عاملی آن را تهدید نخواهد کرد، بر ضرورت تدریس خطبه فدکیه در حوزه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی خود که در نمازخانه مؤسسه اسراء برگزار شد، با تسلیت ایام فاطمیه، ضمن استناد به خطبه 202 نهج البلاغه حضرت فاطمه زهرا(س) را یک «امت واحده» دانست و گفت: از اینکه سران سقیفه به دنبال اجماع امت برای خانه نشین کردن حضرت زهرا(س) بودند، مشخص می شود که شخصیت حضرت(س) بسیار ویژه و خاص است، چراکه یک امت هیچگاه برای خانه نشین کردن یک نفر بسیج نمی شوند.

وی با بیان این که حضرت صدیقه طاهره(س) همتای قرآن کریم هستند، اظهار داشت: همه اعمال ایشان بر اساس قرآن کریم بوده و به عبارت دیگر قرآن کریم در وجود نورانی حضرت زهرا(س) تجلی پیدا کرده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر این که قرآن کریم در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی سبک زندگی ارائه داده است، ابراز داشت: ما باید در نظر داشته باشیم که به همه این مبانی عمل کنیم؛ ادعیه و زیارات به ما در همه ابعاد درس زندگی می دهد، بنابراین بادی با مطالعه عمیق و دقیق این مبانی را از آن ها استخراج کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که بر اساس روایات کشوری که پای ارزش های خود خون بدهد پاک می شود، افزود: خون در ذات خود ناپاک است، اما اگر در راستای ارزش ها و آرمان های دینی ریخته شود، کشور را به گونه ای پاک می کند که باران ها، سیل ها، برف ها و تگرگ ها هم از انجام آن عاجر هستند؛ یک دریا هم نمی تواند پلیدی استعمار و استکبار را پاک کند، اما خون شهدا کشور را از خباثت استکبار و استعمار پاک کرد.

وی با اشاره به اینکه کشور پاک، میوه و ثمره طیب می دهد، عنوان کرد: میوه کشور پاک، علم، عقل و عدل است، بنابراین امروز باید دانست که مشکل جامعه با وحدت و همبستگی حل می شود و این مسأله نیز جز با عدالت محقق نخواهد شد؛ عدات با شعار دادن و توصیه کردن تحقق نمی یابد، بلکه همه باید به شاخصه ها و محورهای آن عمل کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر اینکه اگر جامعه قرآنی شود هیچ عاملی آن را تهدید نخواهد کرد، گفت: امروز مبلغان باید در نظر داشته باشند که به همان اندازه که در ایام سوگواری به تبیین شخصیت اهل بیت(ع) می پردازند در ایام شادی و ولادت های این بزرگواران نیز به تبلیغ در این زمینه بپردازند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این که خطبه فدکیه باید در جامعه تبیین شود، اضافه کرد: این خطبه همانند کفایه نیست که با دو روز مطالعه فهمیده شود، بلکه نیازمند یک مطالعه عمیق و دقیق است؛ امروز خطبه فدکیه باید به صورت درس در آمده و به صورت رسمی تدریس شود تا مبلغان بتوانند گوشه ای از معارف آن را به جامعه انتقال دهند.

وی با بیان این که همه ما به لحاظ مادی و معنوی گدایان درگاه اهل بیت(ع) هستیم، یادآور شد: باید باور کنیم که اهل بیت(ع) ما را فراموش نمی کنند، بنابراین باید همه توان خود را برای تبیین معارف نورانی این بزرگواران به کار گیریم./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات